Kør selv ferie i Sydirland

Efter at have kørt igennem det vanvittigt smukke Vestirland, var forventningerne til Sydirland høje. Vi havde planlagt 2 nætter i Killarney, begge hostels placeret på den famøse Ring of Kerry – en af de smukkeste ruter i hele Irland.

Ankomst til Sydirland

irsk by Killorglin
På vejen kørte vi igennem den farverige naboby Killorglin. Klassisk irsk arkitektur.

Vi ankom sent til Killarney efter at have været ude og se Cliffs of Moher. Det tog os et godt stykke tid at finde The Sleepy Camel som vi skulle overnatte hos første aften, og vi var begge en smule gnavne efter at have sovet dårligt de to forrige nætter. Da vi endelig fandt vores hostel fik vi at vide de kun tog imod kontanter – vi måtte derfor ud og lokalisere en automat. Det viste sig ikke at være den nemmeste opgave i Glenbeigh. Den nærmeste hæveautomat var i nabobyen, så en medarbejder foreslog det lokale supermarked i stedet.

Vi gik ned for at handle ind til aftensmad, og for at få kontanter, og fik så at vide at vi skulle købe for minimum 10 euro for overhovedet at kunne hæve over. Da vi kom tilbage til kassedamen med endnu flere varer så vi ramte den gyldne grænse, viste det sig så at man på vores danske visakort slet ikke kunne hæve over i deres automater. Vi gik derfor derfra med kage, asparges, cola og andre ting vi ikke ligefrem stod og manglede – og ingen ekstra penge.

På turen igennem Irland lærte vi, at det med at betale med dankort ofte kræver at man køber for minimum 10 euro – en god ting lige at have med i tankerne. Vil du læse flere gode tips til en kør selv ferie i Irland, kan du klikke her.

Vi endte dog med at være så heldige, at vi kunne betale med pund – de rester vi havde tilbage fra Nordirland. Resten af aftenen spiste vi tomatsuppe fra dåse, drak cola og så dokumentarer på hver vores iPad, i vores blomster- og pastelfarvede Barbie værelser hos The Sleepy Camel. Den aften sov vi særdeles godt.

Ring of Kerry

smuk rute i sydirland
Læg mærke til mærkatet i vinduet der viser hvilken side af vejen man skal køre i

På vores første dag i Killarney valgte vi at køre Ring of Kerry ruten. Vi kørte fra Glenbeigh og skulle sidst på dagen ende i Fossa hvor Killarney YHA lå – det hostel vi skulle overnatte på. Vejret var vidunderligt, og en god nats søvn havde forbedret humøret hos os begge. Desværre var batteriet på vores iPhone død, så vi måtte satse på radio hele ruten igennem.

Note til dig der læser: sørg for at hav musik til den tur! Radiostationerne er håbløse og enormt svage.

Hele dagen lyttede vi til voldsom dårlig musik i radioen, men i det mindste var udsigten fantastisk. 😉 Ring of Kerry ruten er en af de mest kendte attraktioner i Irland, og det betyder også at trafikken kan være heftig, og du kan risikere at køre i kø hele vejen. Vi må have været vanvittigt heldige, eller have været tidligere ude end de andre, for vi kørte for os selv hele vejen.

ring of kerry sydirland

På Ring of Kerry er der gode muligheder for at foretage stop, og nyde udsigten.

atlanterhavet ring of kerry

Udsigt over Atlanterhavet

wild atlantic way sydirland udsigt fra ring of kerry ring of kerry udsigt

På en strand i Sydirland

Man skulle ikke tro, at man i Irland kan finde strande med tilhørende turkisfarvet vand. Vi var i hvert fald overraskede, da vi ved at tilfælde fandt denne lille afsides strand. Ved stranden var der bådudlejning og udlejning af andet vandudstyr, og kvinden der bestyrede biksen havde sine to søde hunde med. Det virkede som et oplagt stop når der var godt vejr, strand og søde dyr der ville lege. 😉

strand i sydirland ring of kerry smuk strand i sydirland  lille hund sydirland natur i sydirland i vandet i sydirland

Efter en times tid på stranden kørte vi videre ud af Ring of Kerry, og fortsatte mod Killarney nationalpark.

Killarney Nationalpark

udsigt killarney nationalpark

Nationalparken var en af de ting jeg havde glædet mig mest til at se, og da vi endelig kørte ind i Killarney Nationalpark fik vi hurtigt noget at kigge på. Landskabet var vidunderligt, og vi undgik heldigvis de fleste busser med tilhørende turister. Det var endnu en af de storslåede oplevelser hvor vi stod i et helt vanvittigt landskab, hvor det eneste vi kunne høre var os selv, vinden og fuglene. En rendyrket wauw-oplevelse.

udsigt over soer i killarney national park

landskab killarney national park

killarney nationalpark

I Killarney nationalpark har man naturligvis også mulighed for at vandre. Vi skulle ikke ud på den store vandretur, men vi ville dog gerne se vandfaldet Torc.

torc vandfald killarney

På vej mod Torc vandfald

skov i killarney national park torc vandfald irland natur

torc vandfald sydirland

Et vandfald er altid mest imponerende når det lige har regnet, og det var ikke tilfældet her. Det var dog stadigvæk en oplevelse at være så tæt på et vandfald, og se hvordan naturen folder sig ud omkring. Der var tæt pakket med andre turister, og det ødelagde som altid oplevelsen lidt.

blomster i sydirland sø i killarney national park

For foden af bjergene i Killarney National Park finder man søerne, endnu et dybt imponerende syn – og et sted hvor man lige får mulighed for at trække vejret dybt, og bare være i nuet.