Kør selv ferie i Vestirland

smuk natur i vestirland

Hvis der var et sted jeg kunne have været blevet resten af ferien i Irland, og formentlig også resten af min sommerferie, så er det Vestirland. Wauw for en natur der er at finde her.

Et område fascinerede mig især: Connemara. Her har du den rå og uberørte natur hvor der næsten ingen huse er, og hvor får dominerer vejene. Det er her bjergene rører hinanden, skaber dale med søer, omringet af tørt græs og åbent landskab så langt øjet rækker. Det er her du kører på de kurvede veje i timevis og kun få biler passerer. Blå himmel med skyer så flotte som candyfloss.

Irlands smukkeste rute N59, kunne jeg have parkeret bilen og vandret ud i ødemarken. Det var imponerende som bare pokker, og hverken ord eller billeder kan beskrive det godt nok.

Det autentiske, grønne Irland

Har du drømt om at rejse til Irland for at se den imponerende rå natur, hvor der stort set ingen turister er, så er det Vestirland du skal tage til. Der er masser af B&B’s på vejen som du kan bo hos. Jeg ville ønske vi ikke havde booket vores overnatninger på forhånd, for så var vi helt sikkert blevet i det område.

klassisk irsk landskab

Turen fra Belfast til Galway

Da vi forlod Belfast og Nordirland var vores næste overnatning i Galway. En lang tur, og den absolut længste på vores rute. Vi kunne have kørt syd for Belfast og taget den tværs over landet, men vi valgte at køre fra Belfast mod Enniskillen > Sligo > Ballina og ned til Galway. Undervejs tog vi blinde veje, fulgte en scenic route omkring Lough Erne, stoppede ved smukke udsigtsposter og nød det Irske landskab langs kystruten til Sligo.

Lough erne irland
Udsigt over Lough Erne

Sightseing i Galway

På vores første dag i Galway var det dårligt vejr. Som i rigtig klassisk Irland-regnvejr. Det væltede ganske enkelt ned. Det var svært at nyde turen igennem kendte Quay street, med alle de skøre små butikker, når man mest af alt bare søgte ly for regnen. Vi fik dog kigget en del på Irske uld-sweaters og bogbutikker. Jeg ville ønske vi havde mere tid til at udforske Galway by, for den var virkelig hyggelig.

I Galway boede vi på Glen Oaks hotel der ligger ca. 10 minutter fra centrum. Lokationen er ikke specielt charmerende, og vi havde svært ved at sove da vores værelse var enormt varmt, og det ene vindue man kunne åbne på klem, var ud til en temmelig trafikeret vej. Til gengæld fik vi 2 gode omgange morgenmad i restauranten tilhørende hotellet.

Hvis du i øvrigt har set, og i så fald forelsket dig i, Gerard Butler der spiller med i P.S. I Love You, og husker den scene hvor han synger for Hollie, så er det sangen Galway Girl han synger – en sang til en pige fra den irske by Galway. 😉

regn i galway quay street galway vestirland butikker paa quay street vestirland

Fra Galway ud mod Kylemore Abbey

Dagen i Galway startede som sagt med et kæmpe regnskyl, men da vi besluttede os for at køre længere ud vest på var vi heldige at vejret klarede op. Resten af dagen var faktisk vanvittig smuk med blå himmel og få skyer. Vi kunne ikke have besøgt Connemara området på et bedre tidspunkt. Vores rute gik fra Galway gennem Oughterard og ud mod Kylemore Abbey. Vi vidste ikke hvad der ventede os, det eneste vi vidste lå derude var slottet Kylemore Abbey – så vi kørte bare.

scenic routes i vestirland

Kortet over Vestirland og Connemara er markeret med grønne ruter. Det betyder at de alle er scenic routes, og det var ikke løgn.

blind vej i vestirland

Efter at have passeret Oughterard drejede vi spontant af på en anden scenic route. Vi vidste ikke hvor den førte hen, men vejen var meget smal – så smal man ikke håbede andre ville komme forbi (det gjorde de, og i fuld fart).

soe i vestirland

Jeg tror vi kørte i en times tid, og der var ikke rigtig plads til man kunne holde ind på vejen – lige bortset fra dette ene sted. Vi overvejede at hoppe i søen, bare for at kunne sige vi havde badet i en sø – men det var altså skide koldt ;). Det bedste syn havde vi dog stadigvæk til gode …

lake corrib connemara vestirland

Ved vejens ende havnede vi ved en større parkeringsplads der kiggede ud over denne sø. Wauw. Forestil dig at de eneste lyde er fuglene der svæver over dig, dine egne fodtrin og vinden i træerne. Der var to andre mennesker, en ældre herre der sidder og fisker (man kan lige ane hans silhuet på billedet af broen) og en mand ved siden af os der kiggede på fugle.

Jeg har desværre ingen anelse om hvor denne sø ligger henne, hvor eventyragtigt det end lyder. I følge vores gps kørte vi ikke på en vej, men ude i intetheden. Men det var en blind vej, og vi måtte vende om og køre en times tid tilbage. Det var dog det hele værd. 10 minutter med den udsigt giver ro i sindet – ahhh…

N59, den smukkeste rute i Irland

connemara vestirland landskab

At N59 er den smukkeste rute i Irland er ikke et faktum, det er mit eget bud. For mig var vejen N59 den absolut smukkeste i hele Irland, og den tog os igennem de mest vidunderlige landskaber i hvad der føltes som timevis. Bakker, dale, bjerge, søer, får … Meget meget smukt.

På kortet herunder kan se den gule vej, N59, der kører fra Galway og hele vejen ud til Letterfrack (og dermed mod Kylemore Abbey). Det er formentlig den varmeste anbefaling jeg kan give videre til dig der overvejer at tage på kør selv ferie i Vestirland – kør denne rute!

Har man mere end 1 dag vil man sikkert kunne finde en masse andre vanvittigt vidunderlige landskaber og steder i dette område, men det havde vi desværre ikke – så smid gerne en kommentar her hvis du selv har fundet andre guldkorn. 😉

n59-smukkeste-rute-i-irland

Billeder fra N59 ruten i Vestirland

scenic rute i vestirland

connemara omraade vestirland klassisk irsk landskab

Få huse, mange får og ingen andre biler. Kunne det blive bedre?

n59 vestirland smuk rute faar paa vejen i vestirland

Fårene havde ikke så meget respekt for trafikken 😉

kylemore abbey vestirland

Flotte Kylemore Abbey der står ene og alene i området, for foden af et bjerg. Da vi ankom til Kylemore Abbey var der godt og vel 5 minutter til lukketid, så vi måtte nøjes med at nyde udsigten ude fra – men det var bestemt heller ikke skidt. Kylemore Abbey er et abbedi (grundlagt i 1920) for benediktinske nonner der flygtede fra Belgien under 1. verdenskrig. I dag huser det også en stor viktoriansk have som turister også kan komme ind og opleve.

Fra Galway til Killarney

Efter en super dag i Connemara var det tid til at rykke videre ned af Irlands vestkyst. Vores næste overnatninger var i Killarney (placeret i Sydvest Irland), og på vejen derned ville vi bl.a. besøge Cliffs of Moher (kæmpe klipper ved kysten med 200m til havet) og Burren (nationalpark med sten, sten og sten).

I Killarney skulle vi overnatte hos The Sleepy Camel og Killarney YHA. Begge steder lå midt på Ring of Kerry – en af de mest besøgte attraktioner i Irland. Ring of Kerry er en lang rute der er verdenskendt for sin naturlige skønhed. Det betyder også at busser, biler og cyklister valfarter dertil og kan gøre trafikken temmelig langsommelig.

kystrute vestirland burren

black head strand vestirland

blach head strand vestirland billede

Vi kørte langs kysten, og kom aldrig helt ind i midten af Burren nationalpark. Men alligevel var det tydeligt at se landet forandrede sig, så snart man nærmede sig området. Ude ved kysten besøgte vi Black Head, hvor kæmpe sten og stenflader dominerede. Et unikt og en smule goldt landskab.

fanore strand atlanterhavet irland

Fra Black Head fortsatte vi langs kysten og stoppede ind ved Fanore beach. For første gang siden vi kom til Irland kunne vi nu se og mærke Atlanterhavet. Stranden var nærmest orange og tydeligvis et hot spot for surfere.

fanore strand vestirland fanore stranden surfing fanore strand vestirland

Cliffs of Moher

Ikke langt fra Fanore strand finder man Cliffs of Moher. Det er en smuk køretur dertil, og pludselig mærker man en stigning i trafikken – alle vil se Cliffs of Moher. Cliffs of Moher er formentlig den mest ekstreme turistattraktion ifht. mængden af turister. Her var pakket med busser, biler, motorcykler, cykler samt store grupper af folk.

Der er ingen tvivl om, at Cliffs of Moher er et spektakulært syn, men på samme måde som med Giant’s Causeway, så er der gået for meget pengemaskine i det her. Jeg vil tro at disse seværdigheder er langt federe at besøge uden for højsæsonen, vi kom trods alt i juli.

cliffs of moher vestirland

At se de små mennesker der går langs Cliffs of Moher sætter tingene i perspektiv. Der er ca. 200 meter ned, og ved indgangen til stien bliver man advaret om erosion. Der er også mindesten omkring de faldne. Der er lang vej ned, og der er ikke noget sikkerhedsnet. Det er til gengæld et imponerende syn, og vi fik en god 5 km gåtur ud af det, langs klipperne. Det føltes lidt som at gå i skyerne. 🙂

cliffs of moher kyst vestirland

paa toppen af cliffs of moher

På toppen af Cliffs of Moher er der små søer

cliffs of moher sevaerdighed vestirland

Det er tydeligt at se på de “lavthængende” skyer, at man er højt oppe i landskabet.

hoejt oppe cliffs of moher

koer cliffs of moher

Efter Cliffs of Moher kørte vi direkte mod Killarney i Sydvest Irland. Læs med i dette indlæg for at se mere fra turen i Sydvest.